Consumentenrecht-een-geschil-Desiree-van-deurse-Straatadvocaat-Heerlen
Desirée van Deurse StraatadvocaatNieuws

Consumentenrecht een geschil

Consumentenrecht een geschil
Desireé van Deurse / Straatadvocaat
22 Juni 2023 / Heerlen

Enige tijd geleden had ik zelf een geschil met een verkoper van verschillende matrassen. Toen ik mijn producten ontvangen had, bleken deze ècht van slechte kwaliteit te zijn en niet gelijkend met de foto’s die zij erbij gepubliceerd hadden.

Hierop heb ik hen DIRECT per email aangesproken en duidelijk aangegeven dat ik met deze producten niet akkoord ging en verzocht om een oplossing.

De webshop die het betrof bleek niet bijzonder professioneel in hun wijze van antwoorden en tevens had ik al via internet meerdere klachten gevonden van mensen die producten hadden aangeschaft maar ontevreden waren hierover.

Consumentenrecht een geschil

Ik had bij mijn levering gekozen voor achterafbetaling via klarna. Dat betekent dus kortgezegd dat ik een betalingsverplichting met Klarna aan ben gegaan. Maar natuurlijk ga ik niet betalen voor producten die ondeugdelijk zijn en een verkoper die handelt zoals het een goed verkoper betaamt. In de Klarna app heb ik dan ook direct het geschil gemeld.

Ook liep intussen het traject met de verkoper. Deze liet echter na inhoudelijk te reageren op mijn formeel beklag. Niet heel slim natuurlijk, wanneer je mij als consument tegenover je hebt. Want ik geef geen millimeter mee.

Na enige tijd startte Klarna haar onderzoek. Zij gaan dan samen met jou achterhalen wat er concreet gebeurd is en welke van de partijen in het gelijk staat. Hun eerste verzoek aan mij was om nogmaals in contact te treden met de verkoper en te verzoeken voor een oplossing. Hieraan heb ik meteen gehoor gegeven.

Paralel daaraan heb ik de verkoper ook nog eens middels een formele brief in gebreke gesteld. Het feit dat zij er kort op geantwoord hebben, bewijst dat zij kennis van de inhoud hebben genomen.

In gebreke stelling

In die ingebrekestelling had ik ook aangegeven dat één van mijn rechten als consument is dat ik de producten mag retourneren zelfs zonder opgaaf van reden.
Omdat de verkoper nalatig is geweest in het tijdig reageren was deze termijn verstreken en werd ik daarmee in mijn rechten geschonden.

De verkoper dacht nog heel eventjes dat hij wel een betaling van mij kon lospeuteren, echter resulteerde dat in een tegenvordering, welke hoger zou zijn dan de aanschafwaarde van de bestelde producten.

Wanneer zij hun vordering hadden willen doorzetten, dan was mijn vervolgstap geweest om de zaak middels een deurwaarder dusdanig op te laten lopen net zolang totdat we naar de rechtbank gekund hadden. Met als gevolg dat de verkoper ook de gerechtelijke kosten had moeten betalen . Zo had ik ook al vermeld in mijn ingebrekestelling.

Klarna was het met mij eens en heeft mij inmiddels gemeld dat de factuur niet meer van toepassing is. Ik heb dus 0 euro betaald voor dit hele verhaal.

En de verkoper? Die heeft nu voor kostprijs van 100 euro en eventuele manuren e.d. die besteed worden aan een bestelling mogen leren dat dít niet is hoe je met een consument omgaat. Zo hebben wij dat niet met elkaar afgesproken in onze democratische rechtstaat.

Eindstand

Na een proces lopende van 18 maart 2023 t/m 21 juni 2023 is openstaande vordering komen te vervallen.

Blijf dus standvast en laat je niet intimideren door bedrijven. Belangrijkste is dat jij zelf steeds netjes en tijdig blijft communiceren.

Hopppaaaa #winst

Alle rechten voorbehouden
© 2023 Desiree van Deurse  © 2019 Stanley ter Haar

Plaats hier je reactie

Vind ik leuk Like
0
Geweldig Geweldig
0
Boos Boos
0

Laat een reactie achter.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *